Networking – słowo, które jednych napędza do działania, a innym spędza sen z powiek. Czym i po co jest networking? Jak się do niego przygotować i jak sprawić, że zbudowana sieć kontaktów będzie procentować w przyszłości? Na te pytania spróbujemy odpowiedzieć, przedstawiając siedem umiejętności networkingowych.
Czym jest networking?
Networking rozumiany jest najczęściej jako nawiązywanie relacji biznesowych w celu przyszłej współpracy, wymiany wiedzy oraz umiejętności. Jednak możemy tę definicję rozszerzyć na inne, pozabiznesowe obszary. Z networkingu skorzysta student, który poszerzając sieć kontaktów, zapewnia sobie łatwiejszy start do przyszłej karieru – zarówno w roli pracownika, jak i przyszłego przedsiębiorcy. Również wolontariusz, budując solidną sieć networkingową, ma szanse na pozyskanie lepszego finansowania reprezentowanej przez siebie działalności charytatywnej.
Kluczową cechą networkingu jest to, że zawierane znajomości oparte są na wzajemnym zaufaniu. Im większe zaufanie, tym silniejsza więź.
Dlaczego networking jest ważny?
Networking sprzyja sukcesowi, szczególnie w przypadku nowych, młodych firm. Jak wykazało badanie przeprowadzone na 1700 świeżo powstałych przedsiębiorstwach z Górnej Bawarii w Niemczech, firmy korzystające ze wsparcia sieci, mają większą szansę przetrwania i rozwoju biznesu. Networking jest też ściśle powiązany z rekomendacjami, które są jedną z najbardziej skutecznych form pozyskiwania klientów i zleceń.
Dzięki dobrze prowadzonemu networkingowi wzrasta nasze reputacja, zyskujemy lepszą widoczność oraz silniejsze wsparcie sieci znajomych. Siła połączeń rośnie z czasem, więc jeżeli sprawdzimy się, to możemy otrzymać dostęp do bardziej wpływowych osób.
Jak wejść w networking?
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że networking to domena ekstrawertyków, ludzi, którzy nie mają problemu z zawieraniem nowych znajomości. Nie jest to jednak prawda. Cechy takie jak pewność siebie, stanowczość czy bezpośredniość wcale nie wróżą sukcesu w networkingu. Również osoba, która posiada tysiące fanów, czy obserwatorów w mediach społecznościowych niekoniecznie będzie lepszym „networkerem” od kogoś, kto stroni od social mediów. Poniżej przedstawiamy listę siedmiu umiejętności, które przydadzą się w budowaniu trwałej sieci połączeń networkingowych.
Umiejętność słuchania
Najbardziej podstawową umiejętnością, która sprzyja budowaniu sieci networkingowej, jest słuchanie tego, co mają do powiedzenia inni. W ten sposób jesteś w stanie dowiedzieć się więcej o swoich rozmówcach. Po sposobie ich wypowiedzi będziesz w stanie ocenić, czy podoba Ci się to, w jaki sposób opowiadają o swoim doświadczeniu, czy dorobku. Słuchanie to pierwszy filtr, który pomoże Ci odsiać pozerów od osób wartościowych.
Umiejętność zadawania pytań
Najbardziej podstawową umiejętnością, która sprzyja budowaniu sieci networkingowej, jest słuchanie tego, co mają do powiedzenia inni. W ten sposób jesteś w stanie dowiedzieć się więcej o swoich rozmówcach. Po sposobie ich wypowiedzi będziesz w stanie ocenić, czy podoba Ci się to, w jaki sposób opowiadają o swoim doświadczeniu, czy dorobku. Słuchanie to pierwszy filtr, który pomoże Ci odsiać pozerów od osób wartościowych.
Umiejętność krótkiej autoprezentacji
Przed spotkaniem przygotuj krótką autoprezentację. Wystarczy kilka zdań. Osoba, z którą rozmawiasz, powinna poznać Twoje imię i nazwisko oraz to, czym się zajmujesz. Jeżeli Twoje zajęcia jest dość specyficzne, niszowe, to postaraj się opisać w jaki sposób osoba, z którą rozpoczniesz potencjalną współpracę, może skorzystać z Twojej wiedzy i umiejętności.
Umiejętność podtrzymywania kontaktu
Skuteczny networking nie zależy jedynie od tego z jak dużą liczbą osób uda Ci się porozmawiać podczas wydarzenia, ale bardziej od tego, ile osób Cię zapamięta. Osoby charyzmatyczne czy ekscentryczne, mają w tym przypadku przewagę. Z dużą dozą prawdopodobieństwa zapamiętamy bez problemu osobę, która przybyła na spotkanie w żółtej marynarce, ale to nie jest klucz do sukcesu. Dużo ważniejsze jest podtrzymywanie znajomości, dlatego pamiętaj o napisaniu maila podsumowującego rozmowę z nowo poznaną osobą. Zadzwoń, umów kolejne spotkanie, tym razem w formule 1:1. To działa lepiej niż widowiskowy strój.
Umiejętność przygotowania się do spotkania
Idąc na spotkanie, zabierz ze sobą wizytówki. Nawet jeśli nie masz własnej działalności, to kartonik z imieniem i nazwiskiem, adresem mailowym, numerem telefonu oraz Twoją specjalizacją pomoże Twojemu rozmówcy lepiej Cię zapamiętać. Pamiętaj, aby zawsze prosić o drugą stronę o wizytówkę, jednak swoją wręczaj, dopiero gdy ktoś Cię o nią poprosi. Nie bądź w tym nachalny, bo może to zostać źle odebrane.
Umiejętność bycia rzetelnym
Na spotkaniach networkingowych czasami zdarzają się ludzie, którzy wiele obiecują, ale już nie do końca potrafią swoje obietnice zrealizować. Pamiętaj, że jeżeli poinformujesz swojego rozmówcę o tym, że do niego kolejnego dnia zadzwonisz, to musisz to zrobić. Zdarzają się sytuacje, na które nie masz wpływu – choroba dziecka, nagły wypadek losowy. Mimo wszystko złap za telefon i zadzwoń do osoby, której obiecałeś kontakt. Poinformuj o sytuacji i zaproponuj inny termin rozmowy. Na pewno zostanie to dobrze odebrane.
Umiejętność dzielenia się wiedzą
Pamiętaj, że podczas spotkania networkingowego dzielenie się wiedzą i doświadczeniem jest często jedną z największych wartości, jakie możesz zaoferować swoim rozmówcom. Staraj się być pomocny. Zostanie to zapamiętane, a Twoje szanse na polecenie wzrosną.
Bez względu na to, czy jaki typ osobowości prezentujesz, networking może okazać się dla Ciebie dobrym źródłem wartościowych kontaktów, nie tylko biznesowych. Pracując nad powyższymi, dość podstawowymi umiejętnościami możesz zapewnić sobie dobry start w każdej grupie networkingowej.