Networking działa. Udowodniły to setki tysięcy przedsiębiorców na całym świecie. Jednak, żeby działał również w Twoim przypadku, musisz zadbać o wiarygodność. W tym artykule pokażemy Ci jak to zrobić
Wiarygodność - dlaczego jest tak ważna?
Wiarygodność jest cechą, która ma kluczowe znaczenie. W ostatecznym rozrachunku liczy się bardziej niż Twoje merytoryczne kompetencje. Dlaczego tak się dzieje? Jeżeli jesteś świetnym programistą, którego wiele firm z radością powitałoby w swoich szeregach, ale masz duży problem z dowożeniem zleceń w terminie, to twoje usługi będą mniej pożądane od oferowanych przez przeciętnego developera, na którego można zawsze liczyć.
Wiarygodność jest jednym z podstawowych elementów Twojej marki osobistej. Bardzo często o tym, czy dana osoba jest wiarygodna w sferze biznesowej, mówi nam jej osobista wiarygodność. Ta zbudowana jest na pięciu filarach: prawości, uczciwości, szczerości, sprawiedliwości i otwartości. Postaramy się je teraz pokrótce opisać.
Prawość to życie w zgodzie z wyznawanymi wartościami, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Uczciwość związana jest z prawdomównością, a szczerość to umiejętność wyrażania swoich myśli zgodnie z rzeczywistością, z tym, co się uważa. Sprawiedliwość pozwala zrozumieć wszystkie aspekty sprawy i przyznać rację drugiej stronie, nawet jeżeli nie jest to najkorzystniejsze rozwiązanie dla nas, a otwartość, często łączona ze szczerością otwiera nas na słuchanie osób prezentujących inny punkt widzenia.
Na wiarygodność trzeba zapracować
Reputacja należy do kluczowych aktywów firmy, a w przypadku freelancerów, czy jednoosobowych działalności gospodarczych jest prawdopodobnie najważniejszym z aktywów. Wiarygodne firmy zyskują nowe zlecenia, są polecane i mogą się rozwijać, podczas gdy te, które wiarygodność utraciły, liczą raczej na łut szczęścia, albo zupełnie przypadkowe zlecenia.
Steven Covey, popularny autor i mówca motywacyjny, przedstawił wiarygodność jako splot charakteru, na który składają się prawość oraz intencje, z kompetencjami, czyli miksem umiejętności i rezultatów podejmowanych przez nas działań.
Osoba, która buduje swoją wiarygodność, powinna skupić się właśnie na tych czterech aspektach. Działając w sposób prawy, a więc uczciwie i odważnie oraz w zgodzie z wyznawanymi wartościami robimy pierwszy krok do stania się osobą wiarygodną. Drugim krokiem są intencje — dlaczego podejmujemy dane działanie. Nie chodzi o to, żeby zawsze działać w sposób altruistyczny. To nawet nie jest możliwe. Bardziej liczy się jasne komunikowanie intencji, dlaczego podejmujemy się działania. Jasne postawienie sprawy: podejmuję się tego zlecenia, bo pozwoli mi to zarobić, jest jak najbardziej prawidłowe. Idąc do trzeciego kroku, umiejętności, musimy być świadomi tego, co potrafimy zrobić. Czy jesteśmy w stanie sprostać oczekiwaniom klienta? Czy wiemy, jak wykonać dane zlecenie? Jeżeli tak, to pozostaje nam ostatnia część, czyli rezultat działań. Stanowi on nasze portfolio, które będzie utwierdzało przyszłych klientów w przekonaniu, że jesteśmy osobami wiarygodnymi, którym można zaufać.
Wszystkie powyższe filary mają istotne znaczenie w budowaniu naszej wiarygodności, ale braki w niektórych z nich prowadzą do szybszej utraty wiarygodności. Jeżeli nie działamy w sposób prawy, a nasze intencje nie są czyste, to nie uratuje nas bogaty zestaw umiejętności czy rezultat naszych prac.
Wiarygodność w networkingu — jak ją wypracować i nie stracić?
Wiarygodność w obszarze networkingu ma kluczowe znaczenie. O ile budowanie sieci znajomości daje nam dostęp do szerszego rynku zbytu naszych usług, to utrata wiarygodności przy realizacji zlecenia dla jednego z członków danej sieci networkingowej może niczym fala tsunami zniszczyć nasze marzenia o współpracy z innymi osobami. Wieści o nierzetelnych kontrahentach roznoszą się szybciej niż pochwały dla solidnych. Jak nie popełnić błędu?
Zakładamy, dla uproszczenia, że osoba biorąca udział w networkingu ma poprawnie ukształtowany charakter. Pozostaje tylko zadbać o to, aby w rzetelny sposób budowała swoją sieć kontaktów. Możemy zrobić to, przestrzegając poniższych zasad
Bądź rzetelny
Podając datę wykonania zlecenia, trzymaj się jej. Jeżeli wiesz, że nie dasz rady wykonać zlecenia w terminie, poinformuj o tym drugą stronę z wyprzedzeniem, aby mogła podjąć stosowne działania.
Obiecuj mniej, niż jesteś w stanie dostarczyć
Pamiętaj o bezpiecznym marginesie błędu, zapasie czasu. Jeżeli wiesz, że na wykonanie danego zlecenia potrzebujesz dwóch dni, dodaj jeszcze jeden lub dwa dni zapasu. W sytuacji, w której wydarzy się coś nieprzewidywanego, zyskasz czas, aby zrealizować zlecenie w terminie. Załóżmy, że w poniedziałek podejmujesz się wykonać zlecenie. Wiesz, że wystarczy Ci jeden dzień, ale na wszelki wypadek informujesz klienta, że zlecenie będzie gotowe w czwartek. Ostatecznie dostarczasz produkt lub usługę w środę. Klient jest pozytywnie zaskoczony tym, że wykonałeś zlecenie przed terminem. Co by było, gdybyś, wiedząc, że potrzebujesz tylko jednego dnia, obiecał klientowi realizację na wtorek, a dostarczył w środę? Efekt byłby zupełnie inny, mimo że realizacja obu zleceń zajęła Ci tyle samo czasu.
Przychodź punktualnie na spotkania
Punktualność to kluczowa zasada networkingu. Ktoś, kto poświęca swój cenny czas na spotkanie z Tobą, z pewnością zwróci uwagę na to, czy jesteś to w stanie uszanować. Spóźnianie się nie jest dobrym początkiem współpracy.
Wiarygodność nie jest dana raz na zawsze, pamiętaj, że trzeba nad nią cały czas pracować. Jednak jak wszystko, co ćwiczymy, z czasem wchodzi nam w krew.